Wyjazd do teatru.

Gminny Dom Kultury organizuje wyjazd do Teatru Rozrywki w Chorzowie na spektakl muzyczny w 2 aktach „Rękopis znaleziony w Saragossie” Jana Nepomucena Potockiego.  Wyjazd w dniu 1 kwietnia 2016 r. (piątek), godzina 17.30 z parkingu przed GDK. Zapisy na wyjazd trwają do dnia 10 marca 2016 r., cena biletu 60 zł (bilet + przejazd), tel. 32 32 88 525.

Rok 2015 ogłoszony został m. in. Rokiem Polskiego Teatru oraz Rokiem Jana Potockiego. Złożyły się na to: 250. rocznica powstania Teatru Narodowego w Warszawie oraz 200. rocznica śmierci Jana Nepomucena Potockiego. Patronat nad rocznicą śmierci Potockiego objęło UNESCO. Taki rok jest idealnym do wystawienia w teatrze widowiska muzycznego, opartego na jednym z najświetniejszych dzieł europejskiego Oświecenia, jakim jest Rękopis.
Rękopis znaleziony w Saragossie to powieść napisana po francusku, przetłumaczona na język polski przez Edmunda Chojeckiego, a opublikowana w 1847 roku. Autor zbudował swoją opowieść posługując się kompozycją szkatułkową (ramową). W roku 1965 Wojciech Has przeniósł Rękopis… na ekran, a rolę głównego bohatera, Alfonsa van Wordena, zagrał Zbigniew Cybulski.

Pierwsze, co charakteryzuje ten spektakularny utwór, to niezwykły kunszt konstruowania zajmującej fabuły, takiej która wciąga, bawi, ani przez chwilę nie nudzi, choć wymaga też skupienia i nie jest pozbawiona moralnej treści. Jeśli przyjąć, że stopień opanowania sztuki opowiadania jest wyznacznikiem jakości danego utworu, to już choćby z tego powodu Rękopis znaleziony w Saragossie jest jednym ze szczytowych osiągnięć światowej literatury. Potocki niezwykle zręcznie wplótł wątki edukacyjne i przesłania, które w żaden sposób nie odrzucają czytelnika czy rażą sztucznością.

Rękopis znaleziony w Saragossie to mieszanina powieści awanturniczej, powiastki filozoficznej i romansu grozy. Powieść obfituje w nadzwyczajne wątki, jednakowoż dzieło Potockiego to nie tylko dobra rozrywka spod znaku płaszcza i szpady, ale też opowieść dająca wiele do myślenia. Potocki wplótł w fabułę swoje przemyślenia dotyczące religii, sensu życia, a także skrytykował kodeks honorowy, obowiązujący w tamtych czasach. Świat, wykreowany dwieście lat temu, nie stracił na swej aktualności, ponieważ Potocki odwołuje się do ponadczasowych zasad, takich jak: honor, rycerskość, czy zwycięstwo dobra nad złem.

Ten, jakże z pozoru nieteatralny tekst doczekał się jednak czterech adaptacji i czterech wystawień. W roku 1992 Tadeusz Bradecki wyreżyserował Rękopis znaleziony w Saragossiewg własnej adaptacji w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, by sześć lat później wystawić go w Teatrze Narodowym w Warszawie. W 2007 roku, w Operze Wrocławskiej odbyła się premiera baletu z muzyką Rafała Augustyna, napisaną na zamówienie Opery do libretta, czerpiącego z powieści zaledwie kilka wątków. Autorką inscenizacji i choreografii była Ewelina Sojecka. W 2014 roku Paweł Świątek wyreżyserował Rękopis znaleziony w Saragossie w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu.

Musical skierowany jest nie tylko do młodzieży szkolnej, ale również do starszych generacji widzów. Tych, którzy pamiętają kultowy film Wojciecha Hasa, którzy – jak sądzimy – z przyjemnością wejdą w baśniowy, pełen erotyki i horroru świat wyobraźni Jana Potockiego.

adaptacja: Maciej Wojtyszko
muzyka: Krzesimir Dębski
reżyseria:Maciej Wojtyszko, Adam Wojtyszko
choreografia: Jarosław Staniek
scenografia: Paweł Dobrzycki
kostiumy: Dorota Roqueplo
kierownictwo muzyczne: Jerzy Jarosik, Mateusz Walach
kierownictwo wokalne: Ewa Zug

wizualizacje: Tomasz Grimm
ręczne malowanie kostiumów: Elżbieta Radziwiłł
efekty pirotechniczne: Marek Migdał

asystent reżysera: Estera Sławińska-Dziurosz
asystent choreografa: Natalia Gajewska
asystent scenografa: Magdalena Wiluś
inspicjent: Zdzisław Ogos

OBSADA:
HRABIA JAN POTOCKI / ALFONS van WORDEN: Kamil Franczak
OFICER HISZPAŃSKI / CICIO / POLLUKS: Piotr Brodziński
OFICER FRANCUSKI / ZOTO / KASTOR: Marek Chudziński
OFICER INKWIZYCJI / PATRIARCHA ENOCH / MARGRABIA: Bartłomiej Kuciel
GOSPODARZ / GIULIO ROMATI: Dominik Koralewski (gościnnie)
LOPEZ: Rafał Gajewski
ŻYD WIECZNY TUŁACZ: Marcin Tomaszewski
MURZYNKA / KSIĘŻNA SIDONIA-MEDINA: Marta Tadla
EMINA / CYGANKA I: Katarzyna Hołub
ZIBELDA / CYGANKA II: Barbara Ducka
PUSTELNIK / SZEJK GOMELEZÓW: Adam Szymura
PASZEKO / WICEKRÓL: Jarosław Czarnecki
KAMILLA: Marzena Ciuła
INEZILLA: Wioleta Malchar-Moś
OJCIEC ALFONSA / HRABIA de PENA VELEZ: Igor Kujawski (gościnnie)
TEOLOG: Izabella Malik
WIDMO / KSIĘŻNICZKA: Anna Ratajczyk
INKWIZYTOR / MAMUN / NACZELNIK CYGANÓW: Andrzej Kowalczyk
KABALISTA: Mirosław Książek
REBEKA: Estera Sławińska-Dziurosz
ANIOŁ / BŁĘKITNY GENIUSZ / MARIA TORES: Anna Surma
GEOMETRA: Jacek Pacholski
CÓRKA MARGRABIEGO: Emilia Majcherczyk
NAUCZYCIEL FECHTUNKU / MOSKITO / MOMO: Grzegorz Gadziomski (gościnnie)
NIEDŹWIEDŹ: Filip Wójcik
KOBIETA-PAJĄK: Natalia Gajewska
MAŁY ŻYD WIECZNY TUŁACZ (gościnnie-obsada dziecięca): Aleksandra Grosy / Emilia Kałwa

oraz

zespół wokalny w składzie: Aleksandra Dyjas, Ewa Grysko, Oliwia Kindla, Dagmara Żuchnicka, Daniel Cebula-Orynicz, Andrzej Lichosyt (gościnnie)

zespół baletowy w składzie: Natalia Gajewska, Sara Gorbaczyńska-Pawłuszko,Aleksandra Karch, Edyta Krawczyk, Zuzanna Marszał, Katarzyna Osuch, Ewa Sacha,Agnieszka Saletra, Weronika Zięba, Sebastian Chwastecki, Maciej Cierzniak, Krzysztof Czubaszek, Paweł Majewski, Łukasz Marczyński, Sebastian Sosna

i orkiestra Teatru Rozrywki pod dyrekcją Jerzego Jarosika
dyrygenci: Jerzy Jarosik / Mateusz Walach

Polska prapremiera: 24 października 2015

CCF20160223_00000

You may also like...